Prof. Alexander Stepanov CsC.

Narodil som sa 19. januára 1946 v nemeckom Kolbergu. Po skončení štúdia na Strednej hudobnej škole som v roku 1964 začal študovať hru na klarinet na leningradskom Konzervatóriu N.Rimského-Korzakova u profesora Pavla Suchanova. Toto vysokoškolské štúdium som skončil s červeným diplomom v roku 1969 a hneď som pokračoval v doktorandskom štúdiu. Ako doktoranda ma vyslali na jednoročnú stáž do Paríža, do klarinetovej triedy profesora Ulyssesa Delaclusa, Po návrate som dokončil doktorandské štúdium a v roku 

1974 som na medzinárodnej hudobnej súťaži Pražská jar získal Čestné uznanie 1. stupňa. Ešte ako vysokoškolský študent Konzervatória som začal svoju kariéru profesionálneho hráča-sólistu v Leningradskom komornom orchestri, v Leningradskej filharmónii a neskôr v Operno-symfonickom orchestri Mariinského divadla v Sankt Peterburgu, kde som bol sólistom vyše dvadsať rokov až do roku 1994, keď som sa z rodinných dôvodov presťahoval na Slovensko.

V repertoári Mariinského divadla bolo okrem symfonických programov vyše 120 opier a baletov. S týmto širokospektrálnym orchestrom som ako sólista hral prakticky po celom svete pod taktovkou takých hudobných osobností ako Jervgenij Mravinský, Jurij Temirkanov, Mstislav Rostropovič, Gennadij Roždestvenskij, Maxim Šostakovič, Valerij Gergijev, Plácido Domingo...

Okrem práce v tomto orchestri som sa aktívne zapájal do koncertnej činnosti. Premiéroval som skladby ruských skladateľov (mnohé mi boli ako klarinetistovi venované): Gennadija Banščikova (Skladby pre klarinet a klavír, Sonáta pre klarinet a klavír, prednesené v Moskve na Medzinárodnom festivale súčasnej hudby aj v Leningrade na festivale Biele noci), Alexandra Aslamazova ( Z arménskej lyriky – prednesené na Medzinárodnom festivale súčasnej hudby v Lenningrade), Germana Okuneva (Sonáta pre klarinet a klavír – rozhlasová nahrávka). Okrem ruských skladateľov som premiéroval aj skladateľov zahraničných, napr. N.Milotti: Fantázia pre klarinet a klavír na Festivale juhoslovanskej hudby a poľského skladateľa Augustina Blocha: Sonáta pre klarinet sólo.

V petrohradskej koncertnej sále A.Glazunova som hral sólové recitály, v ktorých odzneli koncerty pre klarinet s orchestrom Eugena Bozzu, Karla Nielsena a Idy Gotkovskej.

Realizoval som tiež vlastný projekt s názvom Hudobné rukopisy Sankt Peterburgu v podobe audiokazety, kde vystupujem nielen ako autor, ale aj ako sólista. Projekt predstavuje neznáme diela veľkých európskych skladateľov a po prvý raz tu odznelo Divertimento Josepha Haydna pre dva klarinety a dva lesné rohy z roku 1761.

Moja rozsiahla pedagogická činnosť sa začala v roku 1974, keď som nastúpil na Leningardské hudobné učilište Rimského-Korzakova, kde som pôsobil do roku 1980. V tomto roku som prešiel na vysokú školu – Konzervatórium Rimského-Korzakova v Petrohrade, kde po mojím vedením skončili viacerí významní klarinetisti – sólisti Operno-symfonického orchestra Mariinského divadla aj Filharmónie v Sankt-Peterburgu, Opery a baletu v Perme, ba aj pedagóg Konzervatória v Portugalsku a mnohí iní.

Ešte počas pôsobenia na vysokej škole som v roku 1980 obhájil kandidátsku prácu, získal titul docenta a následne viedol Katedru dychových nástrojov.

V období môjho petrohradského pôsobenia som publikoval nasledovné práce:

-         Skladateľ Giuseppe Sarti a jeho prínos pre ruskú kultúru 18. storočia,

-         Dychové nástroje v tvorbe Giuseppe Sarti v Rusku,

-         Klarinet a klarinetisti v Rusku v druhej polovici 18. storočia,

-         Metodika výroby klarinetových plátkov,

-         Lesný roh Ferdinanda Koelbela.

Od roku 1995, po presťahovaní na Slovensko, som spočiatku pedagogicky pôsobil na ZUŠ Miloša Ruppeldta v Bratislave, neskôr na Štátnom Konzervatóriu v Bratislave. Od roku 2004 pôsobím v Akadémii umení v Banskej Bystrici a od roku 2008 na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. 5. marca 2013 mi prezident Slovenskej republiky udelil titul profesora. Na uvedených vysokých školách zatiaľ skončilo pod mojím vedením 22 bakalárov, 19 magistrov a 15 doktorandov.

Pokiaľ ide o moju umeleckú činnosť na Slovensku, tá sa začala stretnutím v profesorom Egonom Krákom, ktorý ma hneď po príchode do Bratislavy obsadil na festivale Mélos-Etos, kde som premieroval jeho skladbu pre klarinet a klavír s názvom Hommage a Giacometti. Naša spolupráca pokračovala v Chorus Angelorum, s ktorým som nahral dva CD a nakrútil dva vianočné filmy Čas radosti I. a II., v Mirbachovom paláci, v Slovenskom rozhlase aj inde odzneli jeho Lettres de mon moulin  - Trio pre soprán, klarinet a klavír, v Hudobnom fonde  mu vyšlo CD pod názvom Mémoires I., kde som nahral tri sólové skladby. V rámci medzinárodného sympózia Hudba na dvore francúzskych kráľov som hral Sonátu A.Zimmermanna, ktorú som neskôr nahral aj pre Slovenský rozhlas. S Egonom Krákom som tiež spolupracoval na projektoch s názvami Incitatus a  Dante (tu som okrem hry na klarinet skomponoval časť Peklo – pre klarinet, pozaunu a trubku s elektroakustickým plejbekom). Okrem týchto aktivít som prakticky pravidelne účinkoval na festivaloch Mélos-Etos, kde som okrem iného premieroval skladby B.Milakoviča: Just – pre klarinet, sláčikové trio a klavír, ďalej Jukka Tiensuu (Fínsko): Trio pre klarinet, cello a klavír a pod.

Z publikačnej činnosti na Slovensku uvádzam práce:

-         Folklórne relikty v tvorbe ruských skladateľov 18. storočia,

-         Farebný svet Tadeáša Salvu,

-         Problémy interpretácie klarinetových skladieb Tadeáša Salvu,

-         Saxofón – dychový hudobný nástroj

a ďalšie

Okrem publikačnej činnosti som prednášal na rozličných workshopoch  na Akadémii umení v Banskej Bystrici, na Štátnom Konzervatóriu v Bratislave, Akademii Muzycznej i. Lipiňskiego vo Wroclave, na Univerzite Széchényi Istvána v Gyori, Trumpet Festivale v Bad Sackingene a inde.