Anton Stadler


Základné informácie:

· Meno: Anton Stadler

· Dátum narodenia: 28. jún 1753

· Miesto narodenia: Bruck an der Leitha, Rakúsko

· Dátum úmrtia: 15. jún 1812

· Miesto úmrtia: Viedeň, Rakúsko

· Povolanie: Klarinetista, skladateľ


Životopis:

 

Anton Stadler vyrastal v hudobníckej rodine. On aj jeho mladší brat Johann Stadler boli veľmi nadaní hráči na drevené dychové nástroje, najmä klarinet a basetový roh.

 

Od mladého veku Stadler hrával vo viedenskom orchestri. Bol známy svojou mimoriadnou technickou zručnosťou, jemným tónom a schopnosťou vyjadriť jemné emócie prostredníctvom klarinetu.

 

Vzťah s Mozartom:

 

Anton Stadler sa stal blízkym priateľom Wolfganga Amadea Mozarta, pravdepodobne v 80. rokoch 18. storočia.

Mozart si Stadlera veľmi vážil ako hudobníka. V jednom liste ho nazval:

 

„Môj drahý Anton Stadler – bratríček duše i hudby.“

 

Mozart preňho skomponoval:

· Klarinetové kvinteto A dur, K. 581 (1789) – nazývané aj „Stadlerovo kvinteto“

· Klarinetový koncert A dur, K. 622 (1791) – jedno z posledných Mozartových diel

 

Tieto diela ukazujú nádherný tón klarinetu a využívajú celé jeho možnosti vrátane nižších registrov, ktoré umožňoval Stadlerov bassetklarinet.


Bassetklarinet:

 

Stadler bol úzko spätý so vznikom bassetklarinetu — špeciálnej verzie klarinetu s predĺženým rozsahom do nižších tónov (až do nízkeho C).

· Pomáhal pri jeho vývoji spolu s nástrojárom Theodorom Lotzem.

· Bassetklarinet bol kľúčový pre Mozartove diela.

 

Vďaka tomu dnes poznáme klarinet nielen ako nástroj so širokým rozsahom, ale aj s krásnymi, hlbokými tónmi.


Charakteristika a osobnosť:

· Virtuóz: Stadler bol považovaný za jedného z najlepších klarinetistov svojej doby.

· Inovátor: Presadzoval nové nástroje a techniky hry.

· Komplikovaná osobnosť: Podľa historických záznamov mal Stadler sklony k finančným problémom a nie vždy bol spoľahlivý v obchodných záležitostiach.

· Hudobník s veľkým srdcom: Napriek chybám v osobnom živote bol oddaný hudbe a jeho prínos klarinetovej literatúre je nesmierny.


Smrť a odkaz:

 

Anton Stadler zomrel vo Viedni v roku 1812 vo veku 58 rokov.

Jeho priateľstvo s Mozartom a jeho výnimočná hra zabezpečili klarinetu pevné miesto v klasickej hudbe.

 

Vďaka Stadlerovi je klarinet dnes vnímaný ako nástroj s obrovskou expresívnou silou.

 

 

Joseph Beer


Základné informácie:

· Celé meno: Joseph Beer

· Dátum narodenia: 18. máj 1744

· Miesto narodenia: Bielitz (dnes Bielsko-Biała, Poľsko)

· Dátum úmrtia: 28. október 1812

· Miesto úmrtia: Berlín, Nemecko

· Povolanie: Klarinetista, skladateľ


Životopis:

 

Joseph Beer sa narodil do židovskej rodiny v oblasti dnešného Poľska.

V mladosti sa pridal k rakúsko-uhorskej armáde, kde začal hrať na klarinete – nástroji, ktorý v tom čase ešte len získaval svoje pevné miesto v orchestroch a sólových vystúpeniach.

 

Svojím výnimočným talentom sa Beer rýchlo vypracoval na jedného z najlepších klarinetistov svojej doby.

Po ukončení vojenskej služby cestoval po Európe a vystupoval v hlavných hudobných centrách – predovšetkým v Paríži, Berlíne a Viedni.


Hudobný štýl a význam:

 

Joseph Beer bol revolučný hráč na klarinet:

· Zaviedol jemnejší, spevný tón, ktorý bol v kontraste s tvrdším štýlom starších hráčov.

· Zdokonalil techniku dynamiky (schopnosti hrať veľmi ticho aj hlasno) a plynulého legata.

· Hral na päťklapkovom klarinete, čo mu umožňovalo rozšírený rozsah a lepšiu intonáciu.

 

Jeho technika hry mala obrovský vplyv na vývoj klarinetového umenia a inšpirovala skladateľov k tvorbe nových diel pre klarinet.


Dôležité míľniky:

· Beer bol priekopníkom v prezentovaní klarinetu ako plnohodnotného sólového nástroja, nielen člena dychovej sekcie v orchestri.

· Získal slávu v Paríži, kde bol často označovaný za “najlepšieho klarinetistu sveta”.

· Jeho hra bola niekedy prirovnávaná k ľudskému spevu – tak jemná, plynulá a výrečná bola jeho interpretácia.


Zaujímavosti:

· Joseph Beer bol samouk – nemal oficiálneho učiteľa na klarinet.

· Bol jedným z prvých hudobníkov, ktorí prispeli k vylepšeniu konštrukcie klarinetu (pridaním viacerých klapiek).

· Bol aktívny učiteľ – jeho žiaci šírili jeho štýl hry po celej Európe.


Porovnanie so súčasníkmi:

· Anton Stadler bol Beerovým mladším súčasníkom.

Kým Stadler presadzoval aj bassetklarinet, Beer zostal verný tradičnému klarinetu so zdokonalenou technikou.

· Beer kládol väčší dôraz na lyrickosť a jemné frázovanie, zatiaľ čo Stadler bol známy expresívnymi hlbokými tónmi.


Smrť a odkaz:

 

Joseph Beer zomrel v Berlíne v roku 1812, v tom istom roku ako jeho súčasník Anton Stadler.

Po sebe zanechal bohaté dedičstvo: štýl hry, ktorý sa stal základom pre romantických klarinetistov 19. storočia.

 

Je považovaný za jedného zo zakladateľov modernej klarinetovej školy.

Joseph Beer bol priekopníkom klarinetového umenia, majstrom spevného tónu a dôležitou osobnosťou pri vývoji hry na klarinet.

 


 

 

 

 

Franz Tausch (1762 – 1817)


Základné informácie:

· Celé meno: Franz Tausch

· Dátum narodenia: 26. decembra 1762

· Miesto narodenia: Heidelberg, Nemecko

· Dátum úmrtia: 9. februára 1817

· Miesto úmrtia: Berlín, Nemecko

· Povolanie: Klarinetista, skladateľ, pedagóg


Životopis:

 

Franz Tausch bol významný nemecký klarinetista a skladateľ klasického obdobia.

Pochádzal z hudobníckej rodiny – jeho otec bol fagotista.

Tausch začal hrať na klarinet už ako dieťa a veľmi rýchlo dosiahol vysokú úroveň.

Vo veku len 15 rokov sa stal členom Mannheimského dvorného orchestra, ktorý bol vtedy považovaný za jeden z najlepších v Európe.

 

Mannheimská škola bola známa precíznosťou, dynamickými efektmi a novátorstvom v orchestrálnej hre, čo výrazne ovplyvnilo aj Tauscha.


Hudobná kariéra a význam:

· V neskoršom období Tausch pôsobil ako sólista a pedagóg v Berlíne.

· Bol výnimočný virtuóz, ale aj veľmi vyhľadávaný učiteľ – medzi jeho najvýznamnejších žiakov patril Heinrich Baermann, ďalšia veľká klarinetová hviezda.

· Ako skladateľ sa venoval predovšetkým klarinetovej hudbe – napísal:

o   Koncerty

o   Koncertné duá

o   Komorné skladby

 

Jeho skladby často využívajú bohaté melodické línie, technickú náročnosť a široký dynamický rozsah.

Franz Tausch bol majster nemeckej klarinetovej školy, vynikajúci interpret a pedagóg, dôležitá osobnosť pre vývoj klarinetovej literatúry.

 


Charakteristika štýlu:

· Tauschova hudba je na pomedzí klasicizmu a raného romantizmu.

· Používa jemné dynamické prechody a expresívne frázovanie.

· Jeho diela vyžadujú virtuóznu techniku, ale zároveň kladú veľký dôraz na umelecký výraz.


Zaujímavosti:

· Tausch bol považovaný za kľúčovú postavu v rozvoji nemeckej klarinetovej školy.

· Vďaka jeho pedagogickej činnosti sa Berlín stal jedným z centier klarinetového umenia v Európe.

· Pôsobil aj v dvornom orchestri v Berlíne, kde mal dôležitý vplyv na štýl hry a orchestrálnu prax.


Dôležité diela:

· Klarinetové koncerty (viaceré) – niektoré sa hrajú dodnes.

· Koncertné duá pre dva klarinety a orchester.

· Komorná hudba s klarinetom.


Smrť a odkaz:

 

Franz Tausch zomrel v roku 1817 v Berlíne.

Zanechal po sebe bohaté dedičstvo ako učiteľ, interpret a skladateľ, ktorý pomohol vybudovať modernú klarinetovú techniku a štýl.

 

Jeho vplyv sa nepriamo preniesol aj na skladateľov ako Carl Maria von Weber či Felix Mendelssohn, ktorí písali významné skladby pre klarinet v 19. storočí.


 

 

 

 

Michel Yost (1754 – 1786)


Základné informácie:

· Celé meno: Michel Yost

· Dátum narodenia: 27. apríla 1754

· Miesto narodenia: Versailles, Francúzsko

· Dátum úmrtia: 5. septembra 1786

· Miesto úmrtia: Paríž, Francúzsko

· Povolanie: Klarinetista, skladateľ, pedagóg


Životopis:

 

Michel Yost sa narodil vo Versailles a vyrastal v prostredí blízkom francúzskej dvorskej kultúre.

Klarinetu sa začal venovať ako mladý a čoskoro si vďaka svojej virtuozite získal uznanie na francúzskej hudobnej scéne.

 

Na rozdiel od mnohých iných veľkých klarinetistov svojej doby nemal formálne hudobné vzdelanie – bol samouk a svoje majstrovstvo dosiahol vďaka intenzívnemu cvičeniu a talentu.


Hudobná kariéra:

· Yost sa stal jedným z najvýznamnejších francúzskych klarinetistov konca 18. storočia.

· Bol hlavným klarinetistom Parížskej opery a hrával v Concert Spirituel, významnom parížskom koncertnom cykle.

· Jeho hra bola známa jemnosťou tónu, expresívnou dynamikou a spevnou melodikou.

· Vystupoval aj ako sólista v prestížnych priestoroch a na slávnostiach vysokej šľachty.


Hudobný štýl a význam:

· Michel Yost prispel k populárnosti klarinetu vo Francúzsku.

· Bol priekopníkom v rozšírení klarinetovej techniky – hlavne v oblasti legata, dynamických zmien a umeleckého výrazu.

· Je považovaný za jedného zo zakladateľov francúzskej klarinetovej školy, ktorá sa neskôr stala jednou z najvýznamnejších v Európe.


Diela:

· Yost napísal viac ako 30 klarinetových koncertov (väčšina sa však stratila alebo zachovala iba v čiastkových verziách).

· Tvoril tiež duá, triá a variácie pre klarinet a iné nástroje.

· Jeho hudba je charakteristická melodickosťou, ľahkosťou a okúzľujúcou eleganciou, typickou pre francúzsky klasicizmus.


Zaujímavosti:

· Jeho skladby ovplyvnili ďalších významných francúzskych klarinetistov ako napríklad Xaviera Lefèvra.

· Yost pomohol ukotviť klarinet ako štandardný orchestrálny nástroj v Parížskej opere.

· Aj napriek krátkemu životu (zomrel len vo veku 32 rokov) stihol významne ovplyvniť vývoj klarinetovej hry vo Francúzsku.


Smrť a odkaz:

 

Michel Yost zomrel v roku 1786 v Paríži.

Jeho predčasná smrť znamenala stratu jedného z najväčších talentov svojej generácie.

Aj napriek tomu zostáva kľúčovou postavou vo vývoji klarinetového repertoáru a techniky v Európe.