Heinrich Baermann (1784 – 1847)
Nemecký klarinetista
Jeden z najvýznamnejších klarinetistov 19. storočia.
Rané roky a kariéra:
- Narodil sa 14. februára 1784 v Potsdame, Nemecko.
- Študoval klarinet u Josepha Beera a neskôr u Franza Tauschera, známych pedagógov.
- V mladosti sa stal prvým klarinetistom Kráľovskej dvorskej kapely v Mníchove.
Prínos:
- Bol virtuóz, ktorý zásadne ovplyvnil techniku hry na klarinet v romantickom období.
- Jeho výnimočné schopnosti inšpirovali mnohých skladateľov – napríklad:
- Carl Maria von Weber pre neho napísal svoje slávne klarinetové koncerty a koncertné kusy.
- Felix Mendelssohn a Giacomo Meyerbeer mu tiež venovali skladby.
- Hral na klarinet vyrobený Theobaldom Boehmom, čo prispelo k rozvoju moderného dizajnu nástroja.
Karl Baermann (1810 – 1885)
Syn Heinricha, tiež klarinetista a pedagóg.
Známy najmä ako:
- Spoluautor metódy hry na klarinet:
"Vollständige Clarinettenschule" (Kompletná škola hry na klarinet) – stále sa považuje za jeden zo základných pedagogických textov.
Hudba:
- Na rozdiel od svojho otca, ktorý bol hlavne interpret, Karl bol viac pedagogicky zameraný a komponoval hlavne etudy a cvičenia pre študentov.
- Pracoval aj ako sólista a učiteľ.
Zaujímavosť:
Heinrich a Karl Baermannovci predstavujú dve generácie klarinetového majstrovstva:
- Heinrich bol virtuóz, ktorý inšpiroval hudobnú literatúru.
- Karl bol učiteľ, ktorý formoval budúcich klarinetistov cez metodiku a výučbu.
Simon Hermstedt (1778 – 1846)
Nemecký klarinetista a skladateľ
Jeden z najvýznamnejších klarinetistov klasicizmu a raného romantizmu.
Rané roky a kariéra:
- Narodil sa 28. decembra 1778 v Langensalze (dnes Bad Langensalza, Nemecko).
- Pôsobil ako dvorný klarinetista u Kniežaťa Hohenlohe-Schillingsfürst, neskôr u Kniežaťa von Meiningen.
- Rýchlo si získal povesť virtuóza s výnimočnou technikou a výrazom.
Spolupráca s Louisom Spohrom:
Hermstedt je najviac známy vďaka svojej spolupráci so skladateľom Louisom Spohr-om, ktorý pre neho napísal:
- 4 klarinetové koncerty
- Klarinetové kvintetá a koncertné kusy
- Skladby boli technicky náročné, šité Hermstedtovi priamo „na mieru“ – ukazovali jeho nezvyčajnú virtuozitu a rozsah.
Spohr o ňom povedal, že "hrá na klarinet ako Paganini na husle" – čo bola v tej dobe obrovská pochvala.
Inovátor a pedagóg:
- Hermstedt prispel aj k technickému rozvoju klarinetu – spolupracoval na návrhoch nástrojov s rozšírenými klapkami.
- Bol uznávaný učiteľ a pedagóg, ovplyvnil generáciu nemeckých klarinetistov.
- Niektoré vlastné skladby napísal tiež – zvyčajne variácie alebo koncertné kusy.
Smrť a dedičstvo:
- Zomrel v roku 1846 v Meiningen.
- Jeho meno sa dnes najviac spája s výnimočnými koncertmi Louisa Spohra – ktoré sú dodnes hrané v klarinetovom repertoári.
Iwan Müller (1786 – 1854)
Nemecký klarinetista, skladateľ a vynálezca
Zakladateľ moderného klarinetu vďaka svojej prelomovej konštrukcii.
Život a pôsobenie:
- Narodil sa 3. decembra 1786 v Revali (dnes Tallinn, Estónsko – vtedy súčasť Ruského impéria).
- Pôsobil ako dvorný klarinetista v Petrohrade a neskôr vo Francúzsku, najmä v Paríži.
- Bol známy ako virtuózny hráč s veľkým výrazom a precíznou technikou.
Najväčší prínos:
Vynález „13-kľúčového klarinetu“ (okolo 1812):
- Pred ním mali klarinety zvyčajne len 5 až 7 klapiek, čo veľmi obmedzovalo chromatiku.
- Müller navrhol a skonštruoval klarinet s 13 klapkami, čo umožnilo:
- plne chromatickú hru (všetky tóny stupnice),
- čistejšie ladenie,
- plynulejšiu techniku bez tzv. "križovania prstov".
- Zaviedol aj systém tzv. kožených podložiek, ktoré lepšie utesnili klapky.
➡️ Tento nástroj sa stal prototypom moderného klarinetu a používal sa až do príchodu Boehmovho systému.
Hudobná činnosť:
- Komponoval komornú hudbu a sólové diela pre klarinet – najmä variácie a koncertné kusy.
- Jeho skladby boli populárne medzi hráčmi v 19. storočí, hoci dnes sú zriedkavejšie hrané.
Záver života a odkaz:
- Zomrel v Paríži v roku 1854.
- Je považovaný za jedného z najvýznamnejších inovátorov klarinetovej histórie.
- Müllerov systém ovládol klarinetový svet na viac než pol storočia.
Zaujímavosť:
- Mnohé tzv. „nemecké“ klarinety ešte aj dnes používajú modifikovanú verziu Müllerovho systému – najmä v Rakúsku a Nemecku.
Hyacinthe Eléonore Klosé (1808 – 1880)
Francúzsky klarinetista, pedagóg a inovátor
Otec tzv. Boehmovho systému klarinetu
Klosé = pedagóg + inovátor, ktorý dal klarinetu tvar a techniku, akú poznáme dnes.
Život a kariéra:
- Narodil sa 11. októbra 1808 v Corfu (dnes Grécko, vtedy pod francúzskou správou).
- Študoval klarinet v Paríži a stal sa profesorom na Conservatoire de Paris – kde vychoval generácie výnimočných hráčov.
- Bol aj sólistom v Parížskej opere, kde pôsobil viac než 20 rokov.
Najväčší prínos:
Spoluautor moderného „Boehmovho systému“ klarinetu (1839–1843)
- Spolu s flautistom a nástrojárom Louisom-Augustom Buffetom prispôsobili Theobald Boehmov klapkový systém z flauty na klarinet.
- Výsledkom bol klarinet so zdokonalenou mechanikou, lepším ladením a ľahšou technikou hry.
- Tento „systém Boehm–Klosé“ sa stal štandardom v západnej Európe a Amerike a je dodnes najpoužívanejší vo svete.
Pedagogická činnosť:
- Klosé napísal "Méthode complète de clarinette" – kompletne prepracovanú učebnicu pre moderný klarinet.
- Jeho študentmi boli významní hráči, ako Frédéric Selmer (predok známej značky Selmer ).
Hudba:
- Napísal sólové skladby, etudy a technické cvičenia.
- Jeho štýl bol elegantný, spevný – typicky francúzsky romantický.
Smrť a dedičstvo:
- Zomrel 29. augusta 1880 v Paríži.
- Dodnes je jeho meno spojené s najrozšírenejším systémom klarinetu – Boehmovým.
- Jeho metóda výučby aj nástrojové inovácie položili základy moderného klarinetizmu.
Ernesto Cavallini (1807 – 1874)
Taliansky klarinetista, skladateľ a pedagóg
Virtuóz, ktorého hudba je dodnes kľúčová pre štúdium klarinetu.
Život a ranná kariéra:
- Narodil sa 30. augusta 1807 v Miláne, Taliansko.
- Študoval na Milánskom konzervatóriu, kde sa už v mladosti prejavil ako výnimočný talent.
- V 19 rokoch sa stal prvým klarinetistom v La Scale – jednej z najprestížnejších opier na svete.
Hudobná kariéra:
- Vystupoval po celej Európe, najmä v Taliansku a Rusku.
- V rokoch 1852 – 1867 pôsobil v Petrohrade (Rusko) ako dvorný klarinetista a pedagóg na cárskom konzervatóriu.
- Jeho hra bola považovaná za emotívnu, spevnú, so skvelou technikou – preto si vyslúžil prezývku „Paganini klarinetu“.
Diela a význam:
- Najslávnejšie sú jeho:
- "30 Caprices for Clarinet" – technicky náročné, ale hudobne krásne etudy, ktoré sa dodnes používajú na výučbu.
- Koncertné kusy, fantázie a variácie, ktoré spájajú virtuozitu s talianskou melodikou (napr. Adagio e Tarantella).
- Jeho skladby reflektujú spevný štýl bel canta, typický pre taliansku operu.
Pedagogický prínos:
- Bol váženým učiteľom – jeho metódy ovplyvnili generácie hráčov.
- Jeho etudy sú súčasťou takmer každej serióznej klarinetovej prípravy – podobne ako etudy od Chopina pre klaviristov.
Záver života:
- V roku 1867 sa vrátil do Talianska, kde dožil svoj život.
- Zomrel 7. januára 1874 v Miláne.
Richard Mühlfeld (1856 – 1907)
Nemecký klarinetista, Brahmsov múzický inšpirátor
„Muž, ktorý priviedol Brahmsa späť ku komponovaniu.“
Život a raná kariéra:
- Narodil sa 28. februára 1856 v Bad Salzungen, Nemecko.
- Spočiatku bol huslista a hrával v dvornom orchestri v Meiningene, no neskôr sa samoukovo preškolil na klarinetistu – čo je už samo o sebe obdivuhodné!
- V roku 1873 sa stal sólo klarinetistom Meininského dvorného orchestra, jedného z najlepších v Nemecku.
Brahmsova inšpirácia:
- V 1890-tych rokoch bol Johannes Brahms na pokraji hudobného dôchodku – nechcel už komponovať.
- Keď však v roku 1891 počul Mühlfelda hrať, bol tak ohromený jeho tónom, výrazom a citom, že sa vrátil ku komponovaniu.
Brahms pre neho napísal tieto majstrovské diela:
- Klarinetové trio a mol, op. 114
- Klarinetový kvintet h mol, op. 115
- Dve klarinetové sonáty op. 120 č. 1 a č. 2
Tieto diela patria k najväčším klenotom klarinetovej komornej hudby.
Hráčsky štýl:
- Mühlfeld mal údajne teplý, spevný tón, ktorý bol výnimočne „ľudský“.
- Dokázal spájať romantickú lyriku s technickou brilantnosťou, čím si získal aj rešpekt skladateľov ako Brahms.
Záver života a odkaz:
- Zomrel 1. juni 1907 vo veku 51 rokov.
- Zanechal po sebe nepriamy, ale hlboký hudobný odkaz – bez neho by posledné Brahmsove komorné diela možno vôbec neexistovali.
Zaujímavosť:
- Brahms ho volal s láskou „mein Liebling Klarinettist“ – môj obľúbený klarinetista.
- Písal mu osobné listy a dokonca mu venoval podpisané partitúry – čo bolo u Brahmsa veľmi výnimočné.
Joseph Blæs (okolo 1800 – cca 1875)
Francúzsky klarinetista, pedagóg a skladateľ
Významná postava výučby klarinetu na Parížskom konzervatóriu.
Život a kariéra:
- Narodil sa pravdepodobne na začiatku 19. storočia vo Francúzsku.
- Bol študentom Hyacinthe Klosého, známeho ako spoluautora Boehmovho systému klarinetu.
- Postupne sa sám stal profesorom na Conservatoire de Paris – jednej z najvýznamnejších hudobných inštitúcií tej doby.
Pedagogický význam:
- Blæs bol uznávaný ako vynikajúci učiteľ, ktorý pokračoval v šírení a zdokonaľovaní francúzskej klarinetovej školy.
- Jeho meno je spájané najmä s:
- výučbou Boehmovho systému klarinetu,
- technickými cvičeniami a etudami, ktoré napísal pre študentov.
- Napísal učebnice a štúdie, ktoré sa v 19. storočí bežne používali na konzervatóriách vo Francúzsku a niekedy aj mimo neho.
Kompozície a diela:
- Je autorom študijných skladieb, ako napríklad:
- "25 études pour clarinette" – technicky náročné, ale muzikálne etudy.
- Menšie koncertné kusy a variácie, ktoré slúžili na výučbu štýlu, tónu a techniky.
Dedičstvo:
- Hoci nie je tak slávny ako Cavallini alebo Mühlfeld, jeho pedagogický odkaz žije – najmä vďaka jeho etudám a prínosu k výučbe klarinetu v Paríži.
- Bol jednou z mostných postáv medzi generáciou Klosého a modernými hráčmi prelomu 19. a 20. storočia.